زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

موسوعة تاریخ العراق بین احتلالین جلد هفتم (کتاب)‌





کتاب موسوعة تاريخ العراق بين احتلالين نوشته عباس عزّاوى محامى (متوفاى ۱۳۵۰)، پژوهشى است درباره حوادث و وقايع سياسى عراق از زمان اشغال آن از سوى مغولان تا پايان حاكميّت عثمانى‌ها و اشغال آن توسط انگلیس.



۱ - ساختار کتاب



اين کتاب بر اساس اسناد و مدارک معتبر، حوادث را به صورت سال‌شمار و نيز بر اساس حكومت‌ها و حاكمان از سال ۶۵۶ تا ۱۳۳۵ هجرى بيان داشته است. اين اثر با سیاقی نو و بر اساس سنّت تاريخ‌نگارى با شيوه سال‌شمار، به بیان رويدادهاى مهم و وفيّات بزرگان پرداخته است. با اين تفاوت كه، از تحليل و تفصيل برخوردار است. نويسنده به مناسبت، وضعيّت عراق و شهرهاى آن را از حيث جغرافيايى، فرهنگى و اقتصادى بررسى كرده و با معرفى حاكمان و اميران آن، روابط سياسى عراق با ديگر كشورها و نيز خسارت‌هاى مالى و انسانى كه بر اساس اين اشغال‌گرى‌ها بر عراق تحميل شده، تبيين كرده است. اين پژوهش در هشت مجلّد، به ترتيب ذيل نگارش يافته است:
مجلد اوّل: حکومت مغول (۶۵۶-۷۳۸ قمرى) (۱۲۵۸-۱۳۳۸ ميلادى)؛
مجلد دوّم: حکومت حلایریان (۷۳۸-۸۱۴ قمرى) (۱۳۳۸-۱۴۱۱ ميلادى)؛
مجلد سوم: دوران حکومت ترکمانان، قراقویونلو و آق‌قویونلو (۸۱۴-۹۴۱ قمرى) (۱۴۱۱-۱۵۳۴ ميلادى)؛
مجلد چهارم: دوره اوّل حکومت عثمانی (۹۴۱-۱۰۴۹ قمرى) (۱۵۳۴-۱۶۳۹ ميلادى)؛
مجلد پنجم: دوره دوم حكومت عثمانى (۱۰۴۹-۱۱۶۳ قمرى) (۱۵۳۴-۱۶۳۹ ميلادى)؛
مجلد ششم: دوره حکومت ممالیک (۱۱۶۳-۱۲۴۷ قمرى) (۱۷۵۰-۱۸۳۱ ميلادى)؛
مجلد هفتم: دوره سوم حكومت عثمانى (۱۲۴۷-۱۲۸۹ قمرى) (۱۸۳۱-۱۸۷۲ ميلادى)؛
مجلد هشتم: پايان حكومت عثمانى (۱۲۹۸-۱۳۳۵ قمرى)(۱۸۷۲-۱۹۱۷ ميلادى).

۲ - گزارش محتوا



در جلد هفتم، حوادث تاریخی، تشکیلات اداری، فرهنگ و تمدن سرزمین عراق در دوره حکومت عثمانی، در فاصله سال‌های ۱۲۴۷- ۱۲۸۹ هجری قمری (۱۸۳۱- ۱۸۷۲ میلادی) بررسی شده است. پس از انقراض فرمانروایی ممالیک (۱۲۴۷) حکومت به دست والیان عثمانی افتاد که اولین آنها «علیرضا پاشا» (۱۲۴۷- ۱۲۵۸) بعد محمد نجیب پاشا (۱۲۵۸- ۱۲۶۵) و بدجت پاشا (۱۲۸۶- ۱۲۸۹ قمری) که از لجال سرشناس عثمانی بود، در این مجلد تا دوران او بازگو می‌شود.

۲.۱ - نقد و بررسی منابع


این مجلد نیز با مقدمه و نقد و بررسی منابع (کتابشناسی) آغاز می‌گردد.

۲.۲ - وقایع مهم سال‌های ۱۲۴۷- ۱۲۸۹


پس از مقدمه نویسنده به بررسی رویدادهای این دوران پرداخته است:
انقراض حکومت عمادیه و پایان، واقعه محمره (خرمشهر)، آغاز حرکت اصلاح و تجددخواهی در دولت عثمانی با فرمان گلخانه عبدالحمید در ۱۲۵۵ قمری (معروف به تنظیمات)، طغیان آب دجله و فرات و محاصره بغداد، تبدیل تاریخ هجری به میلادی، درخواست انگلیس برای اجازه کشتیرانی در فرات، شورش مردم کربلا (واقعه کربلا)، وزارت نجیب پاشا (۱۲۸۵) و اصلاحات او در امور دیوانی و مالی، ظهور باب (علی محمد شیرازی) و فرقه بهائیت و در ایران (۱۲۶۰)، تشکیل مجلس کبیر در بغداد بعد از فرمان گلخانه، جنگ روسیه، دولت عثمانی (۱۲۷۰)، توسعه کشاورزی، ورود کشتی‌های تجارتی برای حمل کالا بین بغداد و بصره، اقدامات «محمد رشید پاشا» در زمان وزارت خود، یهود در این دوران، نظر و بررسی کلی مؤلف نسبت به اقدامات محمد رشید پاشا، عهد جدید و مدحت پاشا در بغداد (پدر آزادگان- ۱۲۸۶)، اقدامات سیاسی و عمرانی او، تشکیلات اداری، تاسیس مدارس علمی و نظامی، راه اندازی نخستین چاپخانه به نام الولایة (صنعت چاپ)، انتشار نخستین روزنامه رسمی حکومتی به نام الزوراء، مدحت پاشا و نظام جدید ولایت، ساختن بیمارستان، سفر ناصرالدین شاه به بغداد و مذاکرات او در عراق و لایروبی و پاکسازی دجله و فرات بعد از رویدادهای ۱۲۸۹ قمری، مولف تحت بحثی به عنوان بررسی‌ها کلی به مباحثی دولت عثمانی در این دوران، تشکیلات اداری (عناصر اداری: شامل وزراء، والی، معاون والی، یک مدیر برای امور خارجه، امور مالی، سپاه و تشکیلات قضائی و فرهنگ، ارتباط با دولت‌های همجوار در این دوران، ارتباط با دول خارجی (بیگانه) می‌پردازد و در پایان نتیجه‌گیری درج شده است.

۳ - گزارش وضعیت



فهرست‌های اعلام، اقوال، قبائل و فرق، اماکن و آثار، کتب، الفاظ غریبه و مهم و تصاویر به ترتیب حروف الفباء تنظیم در ادامه آمده است و در پایان فهرست مطالب گنجانده شده است.
در پاورقی‌ها، آدرس آنچه از کتب در متن بازگو شده آمده است. اگر مطالبی در متن آمده و مؤلف دیده خواننده نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارد، در پاورقی کتب مربوط معرفی شده است.

۴ - منبع



ویکی نور، برگرفته از مقاله «موسوعة تاریخ العراق بین احتلالین جلد ۷»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۷/۸/۳.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.